Salon české scénografie 2024
Salon jako platforma pro přemýšlení o scénografii.
Salon jako zdroj myšlenek.
Salon jako oborový luxus.
Salon jako zpráva ze světa scénografie, vně i dovnitř oboru.
Salon jako společný prožitek a dialog s publikem.
Salon jako performativní a multioborová událost.
Salon české scénografie je přehlídkou a platformou pro společné přemýšlení o scénografii v
nejširším významu a různých kontextech, kterou tradičně pořádá Česká organizace
scénografů, divadelních architektů a techniků (ČOSDAT). Je performativní multižánrovou
událostí a zprávou ze světa scénografie, stejně jako příležitostí k dialogu o podobách a
souvislostech současného umění.
V roce 2024 se Salon uskutečnil na čtyřech různých místech, ve čtyřech různých koncepcích a ve spolupráci s několika partnerskými organizacemi.
Oborové setkání k Salonu české scénografie
10. ledna 2024, Praha
Cílem akce bylo neformálně prodiskutovat možné pohledy na scénografii; prozkoumat, jakými způsoby lze o scénografii přemýšlet a jak ji reflektovat. Diskuse byla podkladem pro připravovaný Salón v roce 2024, který se konal také ve spolupráci s partnery ze středoevropských regionů.
GARANT: výbor ČOSDAT
POŘADATEL: ČOSDAT a PerformCzech / Institut umění – Divadelní ústav

Čas na stíny: Salon české scénografie v Olomouci
Olomoucký Salon se skládal ze soustředění v prostorách Uměleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci, přípravy scénografického zinu a navazující série menších výstav a diskusí. V návaznosti na podobu minulého Salonu, tj. projekt VZTAHY FUNDUS UTOPIE, bylo cílem olomoucké části Salonu české scénografie tematizovat scénografii coby procesuální tvorbu. Spíše než na to, co samotná scénografie je a jak v tuzemsku vypadá, přesunujeme zájem na to, co scénografie „dělá“, jakým způsobem může aktivovat či dokonce manipulovat veřejný prostor a jaká je její agence v případě výstavní situace.
Během tří denního setkání jsme se spolu s deseti vybranými účastnicemi, studentkami scénografie, volného umění či teorie a dějin divadla, zamýšleli nad texty britského kulturního filozofa a kritika Marka Fishera a nad tím, jak je možné v dnešní době 𝔃𝓾𝓼̌𝓵𝓮𝓬𝓱𝓽̌𝓸𝓿𝓪𝓽 𝓼𝓽𝓲́𝓷.
Výstava 𝓒̌𝓪𝓼 𝓷𝓪 𝓼𝓽𝓲́𝓷𝔂 vycházela ze stejnojmenného soustředění, které se coby první část letošního Salonu české scénografie uskutečnilo v Olomouci ve dnech 4. – 6. září 2024 ve spolupráci s Centrem pro výzkum performativity Katedry divadelních a filmových studií UP.
Stín se coby hlavní aktér a inspirační zdroj prolíná všemi 𝓿𝔂́𝓼𝓽𝓪𝓿𝓪𝓶𝓲 a novým scénografickým 𝔃𝓲𝓷𝓮𝓶, který byl na vernisáži 20. 10. 2024 pokřtěn a který je k přečtení níže. Fisherův popis stínu jako vybočení z časově náročné každodennosti vybízí mimo jiné k zamyšlení nad doteky, časem a úlevou, kterou stín vytváří. Tyto úvahy inspirovaly pět výstavně-intervenčních projektů, které bylo možní si prohlédnout od 20. října do 16. listopadu ve Sbírkových sklenících Flory Olomouc a výstavce Praktik
Více informací, podrobnou anotaci, program a fotodokumentaci najdete na stránkách Centra pro výzkum performativity Katedry divadelních a filmových studií FF UP.
Pořádal ČOSDAT společně s Katedrou divadelních a filmových studií Filozofické fakulty UP – Centrem pro výzkum performativity a Výstavkou Praktik. Koncepci připravila dvojice Amálie Bulandrová, kurátorka a spoluvedoucí ateliéru Volného umění I UMPRUM, a Martin Bernátek, teatrolog a vedoucí Performanční sekce Katedry divadelních a filmových studií UP.
Sympozium HELLERAU: HYBRID Biennale 2024
25. – 26. října 2024, Drážďany, Německo
Návaznost na Sympozium PQ: Technologies in theatre, performance, and exhibition design (16.-18.10. 2024) a Sympozium HELLERAU: HYBRID Biennale 2024 (25.-26.10. 2024)
Prezentace studentů Katedry scénografie DAMU, Praha
GARANT: Jan Štěpánek
SPOLUPOŘADATELÉ: DAMU, Chemnitz – European Capital of Culture 2025, Dresden – Festspielhaus Hellerau + Hochschule für Bildende Künste Dresden
ANOTACE/FORMÁT:
- spolupráce vysokých uměleckých škol
- návštěva dvou sympozií
- řešení společného kreativního úkolu
AKTIVITY:
- 16. – 18. 10.: návštěva partnerů z Německa v Praze
- 22. – 26. 10.: návštěva partnerů z ČR v Německu
Salon české scénografie 2024 – Ostrava: Bezmezná těla / rozpínaní těla v prostoru
29. – 30. listopadu 2024, CITY CAMPUS OU, Černá Louka, Ostrava
Koncepce části Salonu české scénografie 2024 je založena na snaze přispět do názorového pole chápání scénografických možností v propojení se současným uměním a performance. Akce se v tomto roce připojuje ke snahám olomouckého segmentu k vyvažování hierarchické geografické asymetrie se snahou o zapojení ostravského regionu do dlouhodobých aktivit ČOSDAT.
Koncepci připravila Pavlína Fichta Čierna, vedoucí ateliéru Koncept–objekt–instalace na Katedře intermedií FU OU.
Na přípravě akce spolupracovala s umělkyněmi Terezou Velíkovou a Dominikou Goralskou, produkci ostravské části zastřešila Tereza Měsícová.
Produkce za Ostravskou univerzitu: Leona Pavlíková, Michaela Vachalová, Kristýna Krompolcová, Zuzana Vinklárková
Za podporu děkujeme především všem zainteresovaným z České organizace scénografů, divadelních architektů a techniků (ČOSDAT), děkanu FU OU Michalovi Kalhousovi a Leone Pavlíkové (ekonomické vztahy).
Salon české scénografie v Ostravě otevírá nové geografické spojení scénografických Salonů s Ostravou. První ostravské tvůrčí setkání má ambici kumulovat výrazné osobnosti, které se svou profesní působností dotýkají různých segmentů scénografických souvislostí a modelovat tak nové přístupy chápání scénografie a interdisciplinární spolupráce, přičemž v centru pozornosti bude performativní akt. Cílem je především zkoumání vztahu těla k prostoru, jeho možnými extenzemi a obráceně vyjadřováním prostoru skrze tělo, které je nejen fyzickým objektem, ale především médiem komunikace, myšlení a reflexe. Součástí performancí bude živý zvukový experiment a scénografické prvky na pomezí architektury a uměleckého díla.
TĚLO A PROSTOR JAKO PROPOJENÉ STRUKTURY
Propojení tématu bezmezného těla se scénografií a performance naznačuje, že tělo a prostor nejsou oddělené entity, ale navzájem propojené struktury, které se formují a redefinují skrze pohyb, interakci a vztahování. Hovoříme o tělesnosti jako prostoru pro emancipaci, odkrývání předsudků a formování nových narativů. Těla stereotypní, individualizovaná, post gender, disciplinovaná, odkazující, silná, vzdorná, křehká, empatická se budou pohybovat v prostoru na základě konceptů a scénářů, které budou teoreticky diskutovány a následně provedeny v jednotlivých skupinách, které se budou prolínat. Bezmezné tělo inspiruje k hledání nových způsobů, jak chápat prostor jako součást tělesné zkušenosti a tělo jako aktivního spolutvůrce prostředí. Navazuje na zkoumání nových konceptů a chápání performativity, a bude se snažit ohýbat zažité vnímání hranic mezi tělem, architekturou a diváckou zkušeností.
DIALOGICKÉ VZTAHY
V propojení teoretických přednášek s realizovanými performativními výstupy vzniknou neočekávané souvislosti, které umožní účastníkům nejen analyzovat, ale také zažít nové dimenze scénografického uvažování. Celá aktivita má ambici stát se jednou z respektovaných platforem pro experimentování a hledání, kde tělo a prostor spolu vstupují do dynamického dialogu, jehož výsledkem je hlubší pochopení obou těchto entit v současném umění a společnosti.
PROGRAM A JEHO PRŮBĚH
Ostravské setkání se bude konat v prostoru nového kampusu OU na Černé louce. Zveme jak k aktivní tak pasivní účasti! Podrobný program bude zveřejněn na sociálních sítích před zahájením projektu. Harmonogram aktivit bude zohledňovat především potřeby aktivního účastnictva. Vstup je zdarma.
29. 11. 2024
Seminář s odbornými přednáškami a diskuse, které podpoří vytváření konceptů pro dílčí autorské performance a kolektivní dílo / Campus OU, Černá louka / vystupující hosté: Robo Švarc (SK), Viktor Čech (CZ)
29. 11. + 30. 11. 2024
Workshopy pod vedením vybraných osobností (Viktor Fuček, Nicola Mascia (IT–DE), Constantin Leonhard (DE), Pavlína Fichta Čierna ve spolupráci s aktivním účastnictvem: Lenka Klodová, Mira Gáberová, Kasha Potrohosh (UA), Martin Režný, Oldřich Morys, Tereza Velíková, Dominika Goralska a studentstvem (Fakulta umění Ostravské univerzity, Fakulta výtvarných umění VUT v Brně, Akademie umění v Banské Bystrici)
Součástí programu prvního dne bude také performativní večeře. V obou dnech bude podstatné především společné vytváření scénáře a dramaturgie pro kolektivní hybridní dílo, které bude předvedeno 30. 11. 2024 v 16.00 / Koncertní sál, Campus OU, Černá louka
Salon české scénografie – Brno: SHARE / Možnosti dialogu
3. prosinec 2024 – 20. leden 2025, Národní divadlo Brno – Reduta, Brno
Název brněnského Salonu vystihuje metody otevřené spolupráce, zejména na půdě ateliéru scénografie Divadelní fakulty JAMU, kde do konce října probíhá sklizeň urozených plodů všeho druhu. Tedy všech rozmanitých médií, formátů, komunikačních linií i způsobů prezentování budoucímu publiku. Společně s pedagogy ateliéru a studentstvem jsme absolvovali několik diskuzí, podnícených mj. tematikou dílenského Salonu konaného počátkem září v Olomouci (Čas na stíny), v naší perspektivě se pak různé vlivy a individuální nebo skupinové snění propojují v plán částečně interaktivního a intermediálně instalovaného výstavního času v místě události, Divadle Reduta. Jeho členitý interiér včetně málo známých zákoutí, mj. v podzemí, nám i příchozím divákům umožní pokračovat v reflexi naší vrstvené reality na úrovni senzuální, racionální a třeba i ryze fyzické. Jak spolu mluví film — ovčí kostým — skleněná skrýš — talíř bez náplně — houpačka z dětství? Vernisáž proběhne 3. prosince 2024, jednorázová setkání v průběhu výstavy do 20. ledna 2025. Setkání s hosty, komentované návštěvy.
GARANT: Marie Jirásková
POŘADATELÉ: Janáčkova akademie múzických umění, VŠUP (Bratislava), NDB – Reduta
Autorský kolektiv: ateliér scénografie DIFA JAMU ve spolupráci se scénografickými a designovými ateliéry bratislavské VŠMU, brněnské Fakulty architektury VUT, pražské UMPRUM a ČOSDAT.
AKTIVITY:
- Výstava
- Doprovodný program
