EN

ČOSDAT

Česká organizace scénografů, divadelních architektů a techniků

Marečková, Irena

*1956, scénografka, výtvarnice

 

Irena Marečková vystudovala obor tvarování hraček a dekorativních předmětů (SUPŠ v Praze) a následně výtvarnictví a technologie na Katedře loutkářství divadelní fakulty AMU. Působila jako scénografka v Krajském bábkovém divadle v Banské Bystrici, v letech 1990-94 vyučovala na DAMU obor scénografie, později na Katedře alternativního a loutkového divadla (KALD), který od roku 1999 také vedla. Hostuje po celé České republice a podílí se na zahraničních projektech (Německo, Švýcarsko, Francie, Japonsko, Polsko, Maďarsko, Estonsko). Spolupracuje s loutkovými divadly, operou a baletem, pohybovým divadlem a činohrou.

 
 

„Jaké umělecké dílo/ počin Vás v posledních měsících nejvíce zaujalo?“

„Vzpomínám na emocionální a křehkou inscenaci Naivního divadla v Liberci s názvem “Jsou místa oblíbená tmou…” podle knihy Atlas odlehlých ostrovů. Seděli jsme kolem obřího stolu, všechno se dělo jen na něm. Skvěle vybrané minimalistické vizuální loutkářské prostředky, včetně projekcí neilustrovaly, ale kongeniálně doprovázely melancholickou fabulaci. O něco starším a naopak silně expresivním zážitkem byla La Loba Lenky Vágnerové & Company, v němž spolupůsobily dvě mocné ženské energie v sólovém tanci a sólovém zpěvu, spolu se hrou s artefakty, měnícími se v mýtické bytosti. Jako scénografka v takových představeních sice souzním hlavně s vizuální prostředky, ale zároveň si na takových představeních uvědomuji, že to co působí nejvíc, je energie herců a malý zázrak, když se spojí s energií diváků v jedno.“  

 
 

“Čím je pro Vás současná scénografie?”

„Momentálně hodně rozvolněná kategorie, jinak pro mě osobně způsob existence.“