EN

ČOSDAT

Česká organizace scénografů, divadelních architektů a techniků

Pešek, Richard jr.

*1979, scénograf, grafik, designér a sochař

 

„Jaké umělecké dílo/ počin Vás v posledních měsících nejvíce zaujalo?“

                                        _______________

Richard Pešek studoval sochařství a grafika na Akademii výtvarných umění v Praze, kde absolvoval roku 2004. Je autorem vizuální podoby cen Alfréda Radoka, medaile Pražského Quadriennale 2007 a jubilejní ceny k 20. výročí Abillympiády České republiky. Svá díla představuje na výstavách a sympoziích v České republice i zahraničí. Mezi jeho scénografické realizace patří např. ty k inscenacím Café Aussig a Jessie a Morgiana pro Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem, Děvčátko se sirkami pro Malostranskou besedu v Praze, Harald — hvězda se vrací a Gustav Klimt pro Divadlo F. X. Šaldy v Liberci, Krvavá svatba pro Komorní divadlo v Plzni, Svěcení jara pro Black box Divadla Plzeň apod. Od roku 2007 působí jako vedoucí oborů Řezbářství a produktový design a Restaurování dřeva a řezbářství na VOŠUP a SUPŠ v Praze. Je frontmanem kapely Dolly Bus Band.

Čím je pro mě současná scénografie?

„Úžasná příležitost tvarovat prostor a čas.“

 

Richard Pešek se představuje výpravou k inscenaci Svěcení jara (2016).

SVĚCENÍ JARA

Divadelní inscenace 

DJKT, Plzeň, Malá scéna 

16.1. 2016 

Režie: Alena Pešková 

Scénografie: Richard Pešek jr. 

Kostýmy: Monika Kletečková 

Hudba: Igor Stravinskij 

Alena Pešková pojímá tento balet jako pohled na tvořícího skladatele, jeho milostný poměr se svou múzou a jejich společné vize. Richard Pešek se v rámci výtvarného pojetí proto soustředí na ústřední motivy, jimiž dopomáhá temporytmu celé inscenace. Klíčový prvek – obětní oltář nechává „rozbít“ a znovu sestavit zpět v rámci „posvátné geometrie“. Peškova scénografie dodává za využití bílého pentagramu (středním cípem směřujícím k vrcholu), pěticípé hvězdy a symbolu mikrokosmu (tedy člověka) celé inscenaci nový interpretační a antropomorfní rozměr.