EN

ČOSDAT

Česká organizace scénografů, divadelních architektů a techniků

Srpková, Karolína

* 1993, studentka scénografie

 

„Jaké umělecké dílo/ počin Vás v posledních měsících nejvíce zaujalo?“

                                                     ____

Karolína Srpková studovala Polský jazyk a literaturu na Masarykově univerzitě v Brně a od roku 2014 je studentkou scénografie na JAMU v Brně, v ateliéru Jana Štěpánka. V roce 2014 se jako vystavující zúčastnila výstavy performačních kostýmů NOISECAT. Vytváří grafické návrhy a absolvuje mnohé odborné workshopy (např. Základy svícení na divadle, 2014 / Využití technických materiálů, 2014 / Workshop s Martinou Zwyrtek – ROLE,2016 / kostýmní workshop se Simonou Rybákovou 2016/ workshop light designu, 2016.) Scénograficky a graficky pak spolupracovala na několika inscenacích: Vávro, vidíš hvizdu? (Divadlo na Orlí, Brno, 2014), Zkrocení zlé ženy(DIFA JAMU, Brno, 2016), Princezna Hamlet (Divadlo Feste, Brno, Specific 2016), Psí hřbitov (DIFA JAMU, Brno, 2016), Bůh je DJ (Divadlo na Orlí, Brno, 2014) a další.

Více zde: http://lettresdecaroline.wixsite.com/portfolio

„Čím je pro Vás současná scénografie?“

„Současná scénografie je pro mě možností hromadné „manipulace“ publika, kýženým směrem. U každého diváka by mělo docházet k myšlenkovému pohybu, znepokojení, otázkám. Taková scénografie by měla pokládat právě otázky a vytvářet napětí mezi podobou a významem. Současná scénografie je polemikou mezi historií a současností. Mezi přesností vizuální a přesností významovou.“

Karolína Srpková se představuje projektem nazvaným Vzorná hospodyně.

 

VZORNÁ HOSPODYNĚ

Janáčkova akademie múzických umění v Brně, premiéra: únor 2017 

Autor: Karolína Srpková

„V domácí knihovně máme takovou malou knihu. Nese název VZORNÁ HOSPODYNĚ, je z roku 1928. V knize nechybí desatero správné hospodyňky, nabádání k prostotě, hospodárnosti, nebo doporučené jídelní lístky. Ale především obsahuje recepty. Rozhodla jsem se udělat kynuté těsto podle receptu z této „příručky“, zaplnit jím igelitový kroj a nechat kynout a nafukovat. Cílem je, aby vznikla druhá vrstva člověka takové tělesné konstituce, která mě bez kostýmu čeká za 40 let. l takové věci se dědí na generaci.“

Pohonem pro vznik tohoto kostýmu jsou projevy nemoci ALS (amyotrofická laterální skleróza). Kostým často dopomáhá k výrazu postavy, jejím pohybům a celkovému dokreslení. Tento kostým dokonce vytváří druhou vrstvu člověka, vyplněnou měkkým teplým těstem, ale bez možnosti tuto vrstvu těla jakkoliv ovládat. Svrchní tvar je odvozen z ženských linií v postarším věku, ale je přišit na přiléhavém korzetu velikosti 38. Vše je z poloprůhledného mléčného igelitu, takže byt’ tvar simuluje kroj, barva a materiál evokují nahé tělo a jeho křehkost v různých podobách.