EN

ČOSDAT

Česká organizace scénografů, divadelních architektů a techniků

Dvořák, Daniel

* 1954, architekt, scénograf

 

„Jaké umělecké dílo/ počin Vás v posledních měsících nejvíce zaujalo?“

„Oba moje největší zážitky z poslední doby jsou shodou okolností ne-li největší svého druhu, tak určitě abnormálně velké i svými fyzickými rozměry: Damien Hirst představil v rámci benátského Bienále udivující koncept parafráze mořské archeologie. Největší bronzová figura vyplňuje tříposchoďové atrium Palazo Grassi a je renezančně monumentální, řemeslně vycizelovaná a hovoří magickou řečí posvěcení. V Imaxu v pražském paláci Flóra jsem shlédl neméně monumentální dílo, řekl bych, hold analogu – film Dunkerk (kamera Hoyte Van Hoytema, režie Chris Nolan). Natočeno imaxovými kamerami a promítnuto ze 70mm pásu filmu (jedno okénko obsahuje čtyři 35mm filmu!). Pražský Imax je jediný v kontinentální Evropě, kde nevyhodili analogový projektor. Film sám je natočený podle hesla dokonalé je nepřítelem dobrého a to z něj dělá právě mimořádný vizuální zážitek. Estetika klasické fotky triumfovala na celé čáře.“

 

Daniel Dvořák studoval scénografii v letech 1974-1980 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (ateliér architektury a scénografie prof. Josefa Svobody) a na vídeňské Akademie der bildenden Künste ve Vídni (ateliér prof. Lois Egg). Na svém kontě má doposud více než tři sta realizací: domácích (Státní divadlo Oldřicha Stibora Olomouc, Státní divadlo Brno atd.) i zahraničních (Finsko, Francie, Itálie, Japonsko, Korea, Lotyšsko, Malta, Mexiko, Německo, Nizozemí, Norsko, Rakousko, Řecko, Slovinsko, Slovensko). V letech 1988 až 1998 působil jako intendant Opery Furore. Od roku 1998 byl ředitelem Státní opery Praha, jako ředitel působil i v Národním divadle v Praze (2002–2006) a Národním divadle v Brně (2007–2012). Daniel Dvořák je držitelem Ceny Alfreda Radoka a ceny Chevalier de L’Ordre des Arts et des Lettres.

 

„Čím je pro Vás současná scénografie?“

„To, čím je poezie literatuře je scénografie architektuře.“

 

Daniel Dvořák se představuje výběrem operních scénografií ze svých celkem čtyřiceti prací, realizovaných pro divadlo v letech 2014-2017: „Vizuální stránka inscenace je utkaná z kosmického střetu invence výtvarníka s dílem, předmětným světem a s režisérem.“ Daniel Dvořák

KÁŤA KABANOVÁ

Operní inscenace

Národní divadlo Moravskoslezské v Ostravě, premiéra 15. 11. 2012

Autor: Leoš Janáček

Režie: Jiří Nekvasil

Scéna: Daniel Dvořák

Kostýmy: Zuzana Bambušek Krejzková

Pohybová spolupráce: Jana Ryšlavá

Dramaturgie: Daniel Jäger

Dirigent: Robert Jindra, Tomáš Brauner

 

 

LA CLEMENZA DI TITO

Operní inscenace

Slovenské národné divadlo v Bratislavě, premiéra 21. a 22. 3. 2014

Autor: Wolfgang Amadeus Mozart

Režie: Jiří Nekvasil

Scéna: Daniel Dvořák

Kostýmy: Mária Fulková

Dirigent: Peter Valentovič, Friedrich Haider

 

CHYTRAČKA/ MĚSÍC

Operní inscenace

Národní divadlo v Praze, premiéra 20. a 21. 10. 2016

Autor: Carl Orff

Režie: Jiří Nekvasil

Scéna: Daniel Dvořák

Kostýmy: Simona Rybáková

Dirigent: Zbyněk Müller, Nikol Kraft

 

JANA Z ARKU NA HRANICI

Operní inscenace

Divadlo J. K. Tyla v Plzni, premiéra 4. 6. 2016

Autor: Arthur Honegger

Režie: Tomáš Pilař

Scéna: Daniel Dvořák

Kostýmy: Aleš Valášek

Světelný design: Antonín Pfleger

Dramaturgie: Zbyněk Brabec

Hudební nastudování a dirigent: Oliver Dohnányi

Choreografie: Jiří Pokorný