Vladimír Burian

* 1972

Světelný designer. Absolvoval Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v ateliéru konceptuální tvorby prof. Adély Matasové. Od roku 1997 pracuje jako osvětlovač a light designer, převážně se soubory alternativního a tanečního divadla. Od roku 2003 light design vyučuje (Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, HAMU Praha aj.). Pracuje s digitálními médii, především s real-time videem. Je členem Institutu světelného designu a v současné době působí jako hlavní technik v divadle Alfred ve dvoře.

 

“What does contemporary Czech scenography mean to me?”

Široký pojem - vzhledem k emancipaci „technických složek“ (světlo, zvuk) a digitálních médií (navíc ještě často interaktivních) se nám pojem scénografie (ano, už i česká) vylévá z břehů zaběhlých škatulek, driftuje a žádá si nové definice...


LABYRINTY

Koncert s tancem

Orchestr BERG, budova architektury ČVUT v Praze, premiéra: 16. 9. 2013

Autor: Alfred Schnittke

Dirigent: Peter Vrábel

Choreografie: Mirka Eliášová

Režijní spolupráce: Jiří Jakl

Scénografie, světelný design a projekce: Vladimír Burian

Kostýmy: Renata Weidlichová

Projekt, který vznikl jako site-specific pro novou budovu architektury Českého vysokého učení technického v Praze, v sobě spojoval provedení Schnittkeho skladby Labyrinty (orchestr BERG, dirigent Peter Vrábel) a tanec v choreografii Mirky Eliášové. Představení dominovaly tři složky – hudba, tanec a projekce.

Architektonická forma budovy je výrazně minimalistická a povrch dvorany, v němž se představení odehrávalo, tvoří šedý pohledový beton. Projekce, umístěná na ochoz prvního patra v dvoraně, tak měla sloužit k jistému zjemnění této brutálně geometrické formy. Schnittkeho Labyrinty je balet, který původně vznikl v roce 1971 pro Bolšoj těatr v Moskvě, a proto jsme chtěli „nasimulovat“ rozsah baletu projekcí. Vzhledem k nevelkým rozměrům prostoru a především ke komornímu obsazení pouhými čtyřmi tanečníky jsme projekci využili ke zvětšení prostoru scény a k optickému zmnožení souboru. Jelikož byl pohyb tanečníků přenášen a pouze prostorově modelován v real-time režimu, jedná se o interaktivní dílo (ve smyslu interaktivních médií), které také pravděpodobně můžeme nazývat prvním virtuálním baletem v Čechách.

 

foto: archiv Orchestr BERG