EN

ČOSDAT

Česká organizace scénografů, divadelních architektů a techniků

Dudková, Andrea

*1993, studentka scénografie

 

 „Jaké umělecké dílo/ počin Vás v posledních měsících nejvíce zaujalo?“

„Moc se mi líbí věci, co letos vznikají na Jamu. Doporučuju Komedii o umučení a slavném vzkříšení Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista nebo projekt pouličního divadla Leošovy stopy k 70. výročí založení JAMU. Takhle podle mě má vypadat současné divadlo.“

Andrea Dudková je studentkou scénografie na JAMU a estetiky na Masarykově univerzitě v Brně. Propojení teoretických znalostí a praxe z ateliéru Jany Prekové jí umožňuje skloubit odborný způsob práce s prostorem a s každodenností, jímž se často vyjadřuje prostřednictvím své intermediální tvorby a videoartu. Zkušenosti s těmito médii se zřetelně odrážejí v její scénografické tvorbě.

Čím je pro Vás současná scénografie?

 

„To najdeme ve fundusu“

„ušij mi to červený, protože je zlá“

„tady bych dal dvě židle“

„to ne, to by diváci nepochopili“

„tohle mi sprav“

„Ať je to hezký“

„to je moc drahý“

„boty budou mít vlastní“

 

 

Andrea Dudková se představuje klauzurními návrhy pro nerealizovanou inscenaci Spřízněni volbou a projektem Prožij Bronx!

 

SPŘÍZNĚNI VOLBOU

Klauzurní práce, nerealizováno

JAMU,  výstup: červen 2017

Autor: Andrea Dudková

Scénografie: Andrea Dudková

Spolek: Ateliér scénografie JAMU

 

Příprava pro případnou dramatizaci a inscenaci Goetheho románu z roku 1809 byla společným projektem Ateliéru scénografie JAMU, výstupem z klauzur letního semestru 1. ročníku (Jana Preková). Autorka scénografie, Andrea Dudková, přistupuje k tvorbě scény i kostýmů s mottem: „kdo déle vydrží, dosáhne svého“ (Videoinstalace) a doplňuje ji instalací „Ztrapni se do bezvědomí“. Instalace obsahuje záznamy procesu geneze scénografie pro klauzurní inscenaci Spřízněni volbou, tři videoinstalace a studie materiálu: „Jednorázový kostým pro uklízečku z papírových utěrek, které najdeš na každé toaletě. Kostým, do kterého se můžeš vysmrkat. Kostým v akci.“ Tento postup představuje zásadní moment v tvorbě Andrey Dudkové a v jejím přístupu k materiálu: autorka zřetelně rozvíjí nejen akční scénografii v pojetí např. Jana Duška, ale zapojuje kostým i do syntetické struktury divadelního artefaktu. S pojmem „akční scénografie“ se poprvé setkáváme během Pražského quadriennále v roce 1975, kdy jím tehdejší sovětský kritik Viktor Berjozkin označil nový proud, který se na této přehlídce začal projevovat ve většině národních expozic. Zahnout do něj můžeme: alternativní přístup k divadelnímu prostoru, aplikace různých metod pro prostupování jevištního a hledištního prostoru, a především inspirace každodenností a jednoduchými řešeními, či proudy arte povera a pop artem.

 

PROŽIJ BRONX!

Projekt

Autor: společný projekt studentů JAMU

Plánováno na září 2017

 

Projekt Prožij Bronx! měl podle všeho představovat jednu z mnoha akcí, v níž se zástupci většinové společnosti pokouší kulturními projekty proniknout do komunit menšin. Podobné projekty realizuje například Kateřina Šedá, nutno však podotknout, že v případě tzv. brněnského „Bronxu“ se i její představy o realizované akci nenaplnily- Šedá proto změnila výstup projektu ze společné komunitní akce na vydání publikace „Průvodce brněnským Bronxem“.